Tankens makt.

2010-03-21 @ 13:13:49
Hur man tänker påverkar och genomsyrar verkligen allt man gör. För några år sedan läste jag en artikel om personer som ansågs sig ha tur. Artikeln visade på att de faktiskt hade mer tur än andra och den kom fram till att detta dels berodde på att de tänkte i termen, exempelvis "Vilken tur att tårtan tog slut så den slapp stå och bli gammal i kylen!" istället för "Jaha, nu räckte inte tårtan!". Att man också ansåg sig ha tur ledde till att man tog fler chanser i livet och faktiskt lyckades med saker, just för att man chansade. En person med en pessimistisk syn på livet chansar inte i samma utsträckning som en som har en optimistisk syn på det. 

Jag gillar verkligen det upplägget, att tänka att man har tur. Livet blir så mycket lättare om man ser det ljust och försöker vara optimistisk och anse sig ha tur. Jag väljer hur jag tolkar saker och hur jag vill att de sakerna ska påverka mitt liv. Det är egentligen inte svårare än så. Om jag tolkar allt negativt så mår jag i vilket fall bara sämre av allt som sker, oavsett om det är en positiv sak som händer eller en negativ. Vill man kan man vända på det mesta, vänd det då till något positivt!


Att vara pessimist är dåligt, inte nog med att man drar ner sig själv, pessimister har en fantastisk förmåga att sänka även andra i sin omgivning och få ner dem till sin nivå av livsglädje. Sluta med det! Låt oss alla var optimister i stället, tro mig, livet blir både lättare och roligare!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

        Kom ihåg mig?
RSS 2.0